سلامت مو

13 علت ریزش مو

13 علت ریزش مو

بر اساس مطالعات علمی ، ریزش ۸۰ تا ۱۰۰ تار مو به صورت روزانه طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی نیست. ریزش موی روزانه ، در واقع کمک بزرگی  برای ایجاد یک چرخه سالم رشد مو است تا موهای جدید جایگزین موهای قدیمی شوند. اما اگه ریزش بیش از تعداد طبیعی شد باید علت آن را پیدا کرد.

علت ریزش مو

برای ریزش مو چه باید کرد؟ حدود ۲۰ درصد از آقایان در دهه سوم زندگی خود به ریزش مو مبتلا می‌شوند. در این سن مهم‌ترین علت ریزش مو مردان ژنتیک است. البته می‌توان برخی دیگر از دلایل فرعی را نیز پیدا کرد و برای جلوگیری از ریزش مو آنها را تحت کنترل درآورد. ولی باید بدانید که اگر در سن پایین دچار ریزش موی سر هستید، باید در شجره‌نامه خود عامل اصلی را پیدا کنید! با این حال، دلایل ریزش مو متعدد است. معمولاً با افزایش سن، ریزش مو در زنان و مردان بیشتر می‌شود. گاهی مشکل کمبود عناصر یا سلول‌های خونی ریزش مو را تشدید می‌کند. به همین دلیل برای درمان ریزش مو و اطمینان از سلامت خود بهتر است ابتدا یک چکاپ داشته باشید. بسیاری مواقع هم استرس و فشارهای منفی در زندگی علت ریزش موی سر می‌شود. پس برای جلوگیری از ریزش مو قبل از هر کاری آرامش را به خود وزندگی‌تان بازگردانید. گاهی هم علت ریزش مو شدید در زنان تغییرات هورمونی مانند بارداری و یائسگی است که باید توسط پزشک بررسی شود.

کم خونی ناشی از فقر آهن

فقر آهن یکی از شایع‌ترین نوع کم خونی است. زمانی که بدن آهن دریافت نکند ، قادر نخواهد بود که هموگلوبین بسازد. هموگلوبین نیز نقش اکسیژن رسانی برای رشد و ترمیم سلول‌های مختلف در بدن را دارد. هنگامی که اکسیژن رسانی و خون رسانی به پوست سر محدود شود رشد موها دچار اختلال شده و باعث ریزش مو می شود.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی می‌تواند منجر به کم‌پشت شدن موها شود. تغییر در سطح آندروژن نیز ممکنه باعث نازک شدن موهای سر و زبری موهای صورت شود.

تاثیرات بارداری

در دوران بارداری، هورمون پروژسترون بیشتر تولید می شود. افزایش ترشح این هورمون به ویژه در اواخر دوران بارداری باعث خشکی ، شکنندگی و ریزش موها می شود.

کمبود ویتامین‌ ها و پروتئین ها

اگر به مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی خود دریافت نکنید ، با یک رژیم غلط چرخه رشد طبیعی مو را دچار اختلال کرده‌اید که یک علت ریزش مو به شمار می‌رود. این اتفاق می‌تواند حدود دو تا سه ماه پس از افت پروتئین در بدن رخ دهد.

عوامل ژنتیکی

در ریزش مو ارثی موها به‌مرور نازک‌تر می‌شوند و حجم اولیه خود را از دست می‌دهند (کم‌پشت‌تر می‌شوند). افرادی که در خانواده خود سابقه ریزش مو با الگوی زنانه و یا مردانه دارند ، به‌احتمال زیاد دچارش خواهند شد.

مصرف بیش از حد ویتامین ها

مصرف بیش از حد مکمل‌ها یا داروهای حاوی ویتامین A می‌تواند علت ریزش مو باشد. این نوع ریزش مو (در زنان و مردان) هنگامی اتفاق می‌افتد که فولیکول مو به مرور زمان منقبض می‌شود و باعث عدم رشد مو می‌شود.

کاهش شدید وزن

ریزش موی ناشی از کاهش وزن ، یک مشکل موقتی است و زمانی رخ می‌دهد که شما وزن خود را از طریق جراحی یا یک رژیم غذایی سخت و محدودکننده کاهش می‌دهید.

شیمی درمانی

از داروهای مورد استفاده در درمان سرطان می‌توانند علت ریزش مو باشند. در واقع شیمی درمانی مانند بمب هسته‌ای است. این داروها تقسیم سلولی را برای مدتی محدود یا متوقف می‌کند. این بدان معنی است که نه تنها سلول‌های سرطانی ، بلکه سلول‌هایی مانند مو را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند.

بالا رفتن سن

ریزش مو در سنین ۵۰ و ۶۰ سالگی امری طبیعی است. همانگونه که سایر عملکردهای بدن مثل عملکردهای حرکتی و غیره در سنین بالا دچار تحلیل می‌شوند ، رشد مو نیز چنین حالتی را تجربه ‌می‌کند.

کم کاری تیروئید

تیروئید کم کار که به اندازه کافی تیروکسین  تولید نمی‌کند می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای سلامت شود. در واقع کم کاری تیروئید یکی از اصلی‌ترین علل ریزش مو به شمار می‌رود.

بیماری ها و داروهای مصرفی

اگر ریزش مو ناشی از مصرف دارو باشد ، با قطع مصرف دارو ، ظرف مدت ۱ تا ۳ ماه ریزش مو درمان می‌شود.

استرس

استرس یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو است.

رنگ کردن مو

رنگ مو حاوی آمونیاک و پراکسید هیدروژن است. ساقه‌های مو را از لحاظ فیزیکی ضعیف کرده و باعث ریزش مو می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *